f

2013-11-12

Skarpsill (i mitten)
21. Skarpsill (Sprattus sprattus)
Det här är en art jag lyckas missa tror jag. Många misstar små sillar som skarpsillar och det hade jag också gjort ett tag. Jag har inga bevis för att ha fångat någon skarpsill och då strök jag den från listan för några år sedan. Det är ingen ovanlig art, jag har gjort några random försök med sillhäckla från båt men jag tror min största chans är att ta den i Gullmarn. Kanske kan man lägga någon dag på att fiska pelagiskt från isen. Det finns ju även chans på guldlax och sånt kul då.

22. Slätvar (Scophthalmus rhombus)
Kanske kan jag fånga den i Öresund, vid Orust eller vid ett visst artparadis i Halmstad men jag undrar om inte den största chansen att fånga arten för mig är via kikfiske efter tunga. Det syns en del slätvar sägs det ju.

23. Småspigg (Pungitus pungitus pungitus)
Jag var helt säker på jag hade den här arten i en liten ask (akvarium) men det visade sig vara storspigg som fanns i fontänen jag fiskade i :) Jag har minst två platser där den finns. Det ena stället har jag sett dom på fast dom verkar otroligt svårfångade där. På det andra stället där jag fick ett tips och fisketillstånd från en elfiskare via Fiskeligan-Hasse skall det finnas stora mängder småspigg men den enda gången jag var där såg jag inga säkra tecken på fisk, den gången kom jag inte åt det stället som kändes hetast dock. Hittar man bara ett bra ställe så skall det inte vara några problem att få arten.

24. Staksill (Alosa fallax)
Visserligen fredad men det händer ju långt från sällan att arten fångas, kanske framförallt under makrillfiske. Och det är lite det jag hoppas på att jag skulle ha den enorma turen att en staksill (eller varför inte en majfisk!) skulle hugga. Frågan är om arten kanske är vanligare än man tror men att det inte rapporteras för att fångsten tas för en stor sill / strömming.

25. Större kantnål (Syngnathus acus)
En art Fiskeligan-Hasse bemästrar till fullo. Otroligt fräck fisk som jag råkade felkroka under fiske efter den. Skall inte vara så jäkla svår att fånga bara man hittar något ställe där dom finns i större antal. Jag har faktiskt ett uppslag som jag troligen skall testa till helgen om vädret är okej.

26. Tejstefisk (Pholis gunnellus)
Tejstefisk fick jag ett bra tips på av en fiskare jag träffade ute på isen på Gullmarn en gång, tyvärr uppfattade jag inte exakt var det någonstans. Men jag har själv nosat reda på ett riktigt hett ställe för arten hoppas jag. Kommer förhoppningsvis lägga en del tid efter den i sommar.

27. Tobiskung (Hyperoplus lanceolatus)
Se kusttobis, samma gäller väl här. Störst chans kanske på häckla från båt om man stöter på något stim.

28. Tunga (Solea solea)
Jag vet inte om man kan säga att tungafisket är knäckt men man kan väl i alla fall säga att en bra metod för att fånga en tunga upptäcktes i år. Jag vet inte vem som skall få credit till den här metoden om det nu är någon som bryr sig om sånt. Själv försökte jag fiska tunga på det här sättet utvadad i en vik mitt i natten i somras efter att Fiskeligan-Adam plockat ett helt knippe tungor på metoden men det var väl inte förrän tidigt i höstas som detta fiske började spridas ordentligt.
Hur som helst ser jag fram emot att fiska efter arten just på det här sättet. Det får bli sommarens och höstens artprojekt att fånga en tunga.

29. Tungevar (Arnoglossus laterna)
En lurig art som man troligen inte kan hoppas på om man bara fiskar med räka. Nej här krävs nog lite mer spännande beten än så även om Hasse lyckats fånga en på sillstrimla. En ett spö med bottenmete och stubb som agn så dyker nog tungevaren upp förr eller senare.

5 kommentarer:

Haze sa...

Sjukt kul lista! Det som är bäst är att det känns fullt möjligt!

Patrik sa...

Tycker inte det borde vara omöjligt! Kommer lite fler bonusarter senare!

Robert sa...

Du kan ju slänga upp några tusen å åka med Gbg havsfisketurer till 10gradarn. Där lär du klippa några bonusarter

Patrik sa...

Robert: Jo. Sant, där finns väldigt mycket att hämta. Det får väl bli framöver!

Unknown sa...

Tja!
Det här artparadiset i Halmstad är inget du vill dela med dig av eller? ;)

Marcus

Subscribe to RSS Feed