f

2009-08-25

52 arter återstår innan målet är nått. Tänkte lista de 52 arter som jag tror är mest realistiska att fånga för att uppnå detta mål.

Fortsätter med nummer 31-35.

Randig sjökock, Callionymus lyra
Gjorde en tur till Bohuslän efter den här arten i vintras. Det hade fångats en på platsen någon vecka innan jag var där men min tur blev resultatlös. Har en position till en plats som gett sjökock flera gånger. Svårighet 6/10.

Röding, Salvelinus
Trots att fjällröding och störrödingens avkomma är fertil räknas detta som två arter. Har ännu inte bestämt mig om jag skall följa detta eller gå på Sportfiskarnas linje (dom räknar röding som en art). Tur till norrland eller trolling i Vättern är väl två säkra kort. Svårighet 4/10.

Sandkrypare, Gobio gobio
Ytterligare en liten sån här sötvattensart som man aldrig hör talas om. Svårighet 8/10.

Den här arten har blivit lite av ett spöke för mig. Trodde det skulle vara den enklaste att fånga av dom små smörbultarna men under jakten på den har det blivit både bergstubb och lerstubb. Sandstubben får jag nog leta efter på något annat ställe. Kanske fiska lite djupare samt mer sandbotten tror jag på. Gissar på att detta blir min nästa nya art. Svårighet 2/10.

Siklöja, Coregonus albula
Har redan beskrivit den här arten här. Verkar vara ytterst ovanlig krokfångst men många säger dom fått den på bröd. Det låter underligt tycker jag men nu börjar jag tro dom. Torrfluga är ett tips som känns mer troligt. Svårighet 8/10.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed