f

2009-08-12

Vilket fiske! Det började med att jag såg flera multar som såg ut att vara på "rätt humör" för att man skall ha en chans. Åkte fort hem och hämta fiskegrejer och köpte bröd. Normalt sett brukar multarna fatta vinken när man gör så här och simma all världens väg för att gömma sig men inte idag. När jag kom tillbaka var dom fortfarande kvar.

Första timman hände inte mycket, multarna var hela tiden i omgivningen men ignorerade brödet. Sedan började plötsligt en liten multe (2 kg kanske) äta av mäsket. Ganska snabbt "puffade" den även på krokbetet utan att riktigt ta. Efter ytterligare någon puffning så tog den ordentligt men jag missade mothugget. Kroken satte sig inte. Det är lite lurigt att fiska multe med bröd, antingen kramar man en hård degboll av brödet. Detta brukar resultera att multen spottar fort eller att man har problem att kroka fisken. Eller så kör man med fluffigt bröd vilket brukar resultera i att multen suger i sig brödet men att kroken inte följer med, särskillt när brödet har varit en stund i vattnet. Det gäller att få rätt konsistens på krokbetet. Kanske skulle man testa hair-rig?

Hur som helst, den lille multen fortsatte faktiskt att äta en stund men några stora multar jagade bort den, precis som dom varnade den lilla att här är det nog inte säkert att äta.

Detta följdes av ungefär 2 timmars resultatlöst fiske. Multarna var på plats men stirrade bara på brödet. Hyfsat störande när en 5 kilos multe simmar fram till krokbetet, ställer sig 5 cm från det och bara stirrar i 5 minuter. Flyttar man betet simmar den så att den är 5 cm från betet och fortsätter stirra.

Tänkte packa ihop och mäskade med den resterande halva limpan bröd. Skall precis ta upp spöt när jag ser en riktig grismulte som står och tuggar på krokbetet! Hinner inte göra mothugg. Sedan följer en riktig feeding-frenzy. Det är minst 2-3 STORA multar (och några i hyfsad storlek) som kör runt och glufsar i sig brödet på botten. Multarna gick på det äldsta tricket i boken "åh nej jag har slut på bröd!". Det dom inte visste var att jag hade gömt en hel limpa till i väskan. Sedan följer 20 minutes frustration där multarna väljer allt annat bröd än krokbetet, dom gånger dom är på rätt bete har jag problem med mothuggen, tror jag missar 2 stycken mothugg till. Uselt! Till slut så sätter jag ett mothugg och multen simmar till en början lugnt bort. När den märker att den är krokad gör den en vansinnesrusning och...


Linan skavdes av mot något. Inte helt oväntat då multen har en förmåga att simma ett varv runt en bryggpåle eller liknande. Stället jag fiskade på idag är långt från optimalt att drilla multe på. Den tappade multen såg ganska fin ut, antagligen runt 4 kilo, kanske hade varit nytt PB.

Detta var nog det multefiske med mest action någonsin för mig. Sällan man får multen att äts något överhuvud taget. Idag åt dom i tre perioder! Dessutom åt dom stora multarna, det har jag nog inte varit med om innan. Brukar vara dom små och medelstora.

Kommer inte glömma den stora som jag missade mothugget på. Skulle bli väldigt förvånad om den vägde under 5 kilo.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed