f

2009-08-27

52 arter återstår innan målet är nått. Tänkte lista de 52 arter som jag tror är mest realistiska att fånga för att uppnå detta mål.

Fortsätter med nummer 41-45.


Staksill, Alosa fallax
Fredad art. Men inte helt ovanligt med bonusfångster av den här arten, kanske oftast vid makrillmete. Med lite tur så. Svårighet 8/10.

Stensimpa, Cottus gobio
En till liten sötvattensart som man borde kunna hitta lokaler till. Svårighet 7/10.

Stäm har jag en plats för men den ligger långt bort. Finns på närmare håll också men har ingen direkt plan. Bör vara en av de lättare av arterna jag har kvar. Svårighet 4/10.

Större kantnål, Syngnathus acus
Den här går att fånga. Jag var nästan nära en gång men råkade tyvärr felkroka den. Fiskeligan-Hasse har lyckats. Otroligt häftig fisk. Även siktats ett gäng såna här i Öresund på natten. Svårighet 4/10.

Tobis
Finns (minst) två arter i Sverige. Tobiskung - Hyperoplus lanceolatus samt Kusttobis Ammodytes tobianus. I den här sammanställningen räknar jag dom som en art men kommer givetvis räkna båda två om jag skulle få en av varje. Minihäckla ute till havs skall fungera. Måseskär är en het plats. Har även funderingar på ett landställe där det skall finnas. Svårighet 4/10.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed