f

2009-08-06

Siklöja är en fisk som kanske inte är världens vanligaste sportfisk. Det enda jag hört om krokfångad siklöja är en från Norge som togs på mormyska.



Fiskarna på bilden ovan var det en gädda som spottade upp i vintras. I samband med detta ismete efter gädda försökte jag faktiskt köra lite riktat fiske efter siklöja. Jag fiskade med en häckla med microlyspärlor. Det gav inte helt oväntat inget, kändes dock hyfsat meningslöst att fiska i blindo med några krokar i storlek 28 i mellanvattnet över 30 meters djup.

Har inte gett upp hoppet om häcklan. Kör man med ekolod och räkneverksrulle och träffar på ett maffigt stim så måste det ju bara fungera?! Problemet är bara att jag saknar ekolod och båt i en sjö där siklöja finns.

Att häcklan kan fånga fisk vet jag, ovan en bild på en sill på kanske 5-6 cm fångad under en galen satsning efter klarbult/glasbult i höstas.

Ett annat tips jag fick av en som testat själv var att köra med små små torrflugor. Fiskarna skulle vara snabba och väldigt svårkrokade men detta tips låter intressant ändå. Tror jag skall ta mig en rekognoseringstur i dagarna och se om man kan se några vakande siklöjor.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed