f

2014-05-08


Igår stack jag alltså direkt efter jobbet för att framförallt fiska efter större kantnål. Planen var att leta och fiska efter arten så fort som möjligt när det var ljust och den enda arten som skulle få störa planen var större piggvarar. Väl nere efter att ha fixat agn så vadade jag ut på kantnålsängarna och upptäckte nästan en direkt.
Ner med betet framför den men den var skeptisk. Åh nej, inte mer såna här envisa kantnålar tänkte jag, undrar vad jag gör för fel. Ungefär samtidigt, efter någon minuts fiskande på den, så la den huvudet på sned som en hund och direkt efter sög den in bete och krok. Ingen fight alls och det var först när fisken landade i vattenkikaren som den fattade att den var fångad. Gött mos! Art nummer 73 och en riktig drömart!


Efter en stund kom Hasse ner och hjälpte mig fota min nya art och sedan började vi leta nya kantnålar, även om han fångat större kantnål redan ville han han en ny i år. Jag tror det var den tredje fisken vi fiskade på som till slut högg. De andra var krokvana efter Adams köttfiske misstänker vi.

Så kom mörkret och vi fortsatte leta fisk. Hasses mål var tångspigg och jag ville ha en rejäl piggvar. Jag vadade runt och såg inget ovanligt. Tyvärr inga piggvarar. Hasse höll sig närmare strandkanten och efter en stund, just som jag försökte lura en tånglake för att bocka av den för i år, så skrek Hasse. Gött mos där med! Hans 77:a blev tångspigg.


En riktigt bra fiskedag igen. Två nya arter och en bonus i form av större kantnål till Hasse.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed