f

2010-01-01

Årssummering 2009 januari till mars.

Januari
Isen låg i alla fall i början på månaden. Årets första fisk var en abborre modell mikro som togs på pimpelfiske den 4/1 enligt bilddatat.


Har för mig det var helt ok fiske med ett gäng abborrar den turen.

Längre fram i januari verkar det som om isen smälte lite. Var ganska halt och blött på fisketuren nedan vill jag minnas, som som vanligt blev ett fiasko resultatmässigt.

Sjön ovan är Sisjön som är en sjö som innehåller (innhöll?) grymt mycket abborre. Helt otroligt stora stim har jag sett under fridykning i sjön. Jag har tyvärr aldrig lyckats knäcka vinterfisket i sjön. Minns jag rätt har jag bara fått en abborre på pimpel där och den var felkrokad. Det går även stor abborre i sjön, fisk över 1,6 kilo har fångats.
De senare åren har något hänt med sjön, nu verkar i princip hela botten vara täckt av växter. Hur detta påverkat fiskbestånden vet jag inte riktigt.

Några mer bilder från januari har jag inte och det borde innebära att det inte var några fler seriösa turer.


Februari
Första turen i månaden blev en artsatsning kombinerad rekrunda. Kommer ihåg att jag var och letade efter en bäck där det skall finnas elritsa. Hittade aldrig bäcken då jag råkade irra in ett träsk och fick vända. Jag hade sedan tänkt att göra ett försök på röding i en närliggande sjö men där var isen usel och det blev istället fiske i en liten sjö där jag inte ens är säker på att det finns fisk.

Senare i mitten på februari blev det, i brist på röding, pimpelfiske efter regnbåge. Det var väldigt segt fiske men till slut blev det en regnbåge efter lite mäskande med räkrom.



Resten av månaden fylldes av fler pimpelturer med några hyfsade (för mig) abborrar på balansare.

Mars
Hittar några bilder i början av mars från en spaningstur efter nån kul mikrofisk. Kommer ihåg att det var en del liv i havet med några små oidentifierade fiskar som snabbt simmade iväg när man lyste på dom. Antagligen småtorsk eller liknande.

I mitten av Mars låg isen fortfarande och det blev en siklöjesatsning kombinerat med ismete efter gädda med Martin. Riktigt kul fiske Har för mig vi körde med 8 spön och det var flera dubbeldrillningar.



Om jag minns rätt blev det något i stil med 13 gäddor. Inga monstergäddor direkt men dom var väldigt pigga. Siklöja blev det tyvärr inte på häcklan men fick i alla fall se några som en av gäddorna spottade ut.

I slutet av mars la jag första fisketuren i havet för året. Hade hoppats på piggvar och en riktig högoddsare nämligen sjurygg som ju skall gå in till kusten för att leka på våren. Har sett en död sjurygg på platsen för några år sedan vid den här tiden och piggvar vet jag har fångats på platsen innan.
Metoden blev flötfiske med en lång sillstrimla som sakta vevades in svävande precis ovanför botten.

Några av dessa kul arter blev det inte helt oväntat inte. Däremot antagligen ett nytt PB på öring.

Då öringen var fredad några dagar till ville jag inte ta den ur vattnet för vägning utan tog bara ett snabbt kort och mätte den mot spöt. Den var 62 cm lång, och med ganska ok kondition för årstiden borde den väga strax över 2 kg kanske?

Fortsätter senare med del 2 som kommer innehålla fisket i april - juni.

Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed