f

2010-01-06

Idag var det alltså tänkt att vi skulle ta turen upp till Gullmaren för lite isfiske bland annat inspirerade av veckans fångade paddtorskar och sillar etc.

Tidvis såg väderprognosen väldigt dyster ut och vi var väl rätt nära att ställa in. Men eftersom det verkade bättre ju längre norrut man kom så gjorde vi ett försök. Valda delar av Isola med flera tänkte också åka upp men valde att ställa in pga vädret vilket man inte kan klandra dom för. Man borde kanske stanna hemma vid sånt väder, både om man tänker på säkerhet på vägarna och komfort ute på isen. Men vi åkte alltså, och det ångrar jag inte det minsta!


E6:an norrut var faktiskt rätt ok. Högerfilen var som synes hyfsat ren på snö.

Kan väl direkt säga att det stundtals var ganska kallt att fiska, det var minst -13 grader och en frisk vind och snö under nästan hela fisket.

Vi började med att fiska med siktet inställt på framför allt stor sill och vitling. Till en början var det totalt dött. Det var rätt mycket folk ute på isen och ingen fick något vad vi såg.
Sedan vände det, vitlingen började hugga och det strök även förbi sillstim verkade det som. Napp i varje nedsläpp i princip och efter en stund kom en vitlingliknande fisk som inte kändes riktigt rätt. Vitlinglyra! Art nr 50 i hamn!

Tyvärr glömde jag kameran hemma idag så jag har inga bättre bilder än dom som är tagna med mobilen. Har dock kvar en vitlinglyra i frysen och tänkte fota den lite senare.

Det fortsatte med en del sill, vitling, sandskädda och sedan högg en vitlinglyra till. Martin som jag fiskade med idag (som också är lite av en dedikerad artsamlare med 66 arter) började bli riktigt sugen på vitlinglyra vid det här tillfället och lånade mitt spö och häckla, 10 sekunder senare hade han sin första vitlinglyra. Så lätt det kan vara ibland!

När sillfisket började dö ut och vi hade tillräckligt med vitling förflyttade vi oss med siktet inställt på framförallt paddtorsk.

Vi började leta efter stenbotten som vi inte hittade till en början. Jag fick ett napp som inte kändes som vitling över lerbottnen och upp kommer en knot! Vilken grej! Dagens andra nya art och nummer 51 i ordningen.

Vi fiskade oss närmare och närmare land för att hitta bergbranten och när vi väl hittade den började en huggbonanza av sällan skådat slag med arter jag trodde hade stuckit djupare inför vintern. Läppfiskar började hugga och Martin fick snabbt en fin berggylta på nästan kilot och en blågylta på nästan halvkilot (480 gram tror jag), se bilden från tidigare rapport.

Mellan läppfiskarna högg glyskoljorna, en rötsimpa, sej och torsk. Efter en stund fick även jag ett ordentligt hugg på mitt klena spö efter några rusningar kom en berggylta upp på 1,44 kilo.



Vem trodde man skulle få två nya arter och reg på berggylta från isen? Har inte sökt i Storfiskregistret men det bör vara den enda isfångade?



Tack till snubbarna bredvid som hjälpte till med vägning, mätning och ösning av fiskens ögon så den skulle klara sig i kylan. Dom fick förövrigt också en hel del fina berggyltor bland annat.

Arterna som kom upp idag var: vitling, glyskolja, torsk, vitlinglyra, gråsej, sandskädda, knot, stensnultra, blågylta, berggylta, sill och rötsimpa.

Slutligen ett STORT TACK till Marcus & Team Isola för fisketips!
Categories: , ,

7 kommentarer:

Åsmund Isaksen sa...

Pent! Stort grattis med nye arter og flott berggylte!

Peter sa...

Grattis till en grym dag på Gullmarn! Riktigt kul isfiske där. Jag skall upp i helgen om vädret tillåter och försöka fånga mig en padda!

ha det

Peter

http://www.pjfiske.blogspot.com/

TEAM ISOLA/LOWRANCE sa...

Stort grattis till fina fångster. 12 arter från isen är verkligen grymt! Kul med så bra gyltafiske som ni hade.
Jocke och jag kör på fredag. Det blir satsning på framförallt paddtorsk, bergskädda och stor vitling för min del. Vi lär väl inte kunna låta bli lite gyltafiske heller.
Hmm, ja det blir lite tackelknytning först märker jag ;-)

/Markus

Team Poseidon sa...

Ett stort grattis från Team Poseidon också. Vintern kan vara härlig den också!

Peter A sa...

Grymt! Bara fyra kvar i år då!

staale sa...

Grattis! To nye arter på en tur er grymt. Super-grymt. ("Grymt" er et stilig svensk ord, jeg har aldri noensinne skrevet det før.)

Patrik sa...

Tack alla. Skitfiske till ni som skall upp imorgon/helgen!

Ståle grymt och gött mos!

Subscribe to RSS Feed