f

2010-01-03

Årssummering 2009 april till juni.

April
April bjöd på några havsöringsturer och en kustmetetur till Orust. Hade inte ett känn på några timmar så jag bestämde mig för att packa ihop när den här lilla rödspättan högg.

En efterlängtad fisk då jag inte var helt säker på att jag hade rödspättan avbockad på artlistan innan.

En sötvattenstur blev det också till en liten tjärn där det var bra abborrefiske för några år sedan. Tyvärr verkar fisken där nu ha försvunnit av någon anledning. Detta var den andra blankturen på raken i det vattnet, hade det funnits några mängder fisk kvar hade man märkt det vid det här laget.

Maj
Maj startades med en tur till Nossan där jag hoppades på nya arter i form av asp, vimma, färna eller faren. Det var massvis med fisk men tyvärr av fel sort. Arter som kom upp var gädda, mört, braxen och framförallt björkna. Kul fiske ändå, särskillt gäddfisket kommer jag satsa mer på i år.

På tal om gäddfiske så blev det även en liten gädda på jiggfiske från land i en sjö i Göteborgsområdet.


Sedan var det dags för årets första ny art. Jag hade letat efter bra ställen för ruda ett tag och testat flera sjöar utan lycka när jag fick ett kanontips som ganska snart resulterade i art nr 44.

Innan nästa nya art skulle komma blev det några turer på havet som gav diverse småfisk så som småsej och den här lilla torsken från Vinga-området.


En kort mikrofisketur i närområdet gav art nr 45, lerstubb.


Resten av maj fylldes av mer båtturer som inte gav något speciellt.
I slutet av maj fick jag även byta ut en art från artlistan då jag fångade och tittade närmare på exemplar ur stimmen man ofta ser simma nära land. Det visade sig inte vara skarpsill utan vanlig sill. Skarpsillen ströks alltså och sillen tog dess plats på listan.

Juni
I juni fortsatte jakten på sandstubb, turen gav både lerstubb och små svarta smörbultar men ingen sandstubb. Även en extremt liten skrubba (som jag hoppades var piggvar) kom upp.

En kusttur till ett ställe jag fiskat mycket på genom åren blev en positiv överraskning. Fisket har blivit sämre och sämre även här genom åren men den här turen gav en del fisk så som fjärsing, skrubbskädda, torsk och sandskäddor.

Månaden innehöll även några fisketurer med trollingfiske och båtfiske efter havsöring som inte gav något alls.

Del tre, juli - september kommer senare.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed