f

2010-01-13

Årssummering 2009, lite siffror.

Antal nya arter
6 (ruda, lerstubb, grässnultra, färna, elritsa, sandstubb)

Antal fångade arter 2009 totalt
34

Dessa var (i kronologisk ordning)
1. Abborre
2. Regnbåge
3. Gädda
4. Havsöring
5. Rödspätta
6. Björkna
7. Braxen
8. Mört
9. Ruda
10. Torsk
11. Sandskädda
12. Sej
13. Lerstubb
14. Sutare
15. Karp
16. Skrubbskädda
17. Sill
18. Näbbgädda
19. Rötsimpa
20. Vitling
21. Sik
22. Svart smörbult
23. Fjärsing
24. Blågylta
25. Berggylta
26. Skärsnultra
27. Stensnultra
28. Grässnultra
29. Makrill
30. Färna
31. Gös
32. Elritsa
33. Tjockläppad multe
34. Sandstubb

Tyngsta fisken
Det var väldigt mycket småfisk det här året, inga riktigt tunga fiskar. Tyngsta fisken var nog en gädda, den vägdes aldrig, men den kan kanske ha vägt 3 kilo?
Blev påmind av en kompis att jag fick minst en gädda som var större än detta under ett ismetepass i mars. Dom fiskarna hade jag missat, största gäddan där vägde i alla fall 4 kilo.

Minsta fisken
Borde vara någon av lerstubbarna jag fick, några var riktigt små. Har ingen våg som klarar väga dessa små rackare.

Konstigaste fångsten
Måste väl ha varit torsken som fångades med blomma som agn. Jag såg några fiskar jag inte kunde identifiera men hade enbart blank krok med mig. Började leta runt efter något att agna med och hittade några blommor. Torsken tog direkt.

Mest oväntade fångsten
Finns två fiskar som kandiderar. En rödspätta vid kustmete och en färna vid laxfiske. Färnan vinner nog även om jag funderade på om det inte borde gå och kunna ta en färna vid platsen jag fiskade på.

Mest uppskattade fångsten
Finns några stycken här. Sandstubben var efterlängtad då jag jagat den länge. Grässnultran var också kul då jag trodde det skulle vara svårare. Av dom som inte var nya arter var rödspättan skön att få foto på. Årets enda multe satt också rätt långt in med många tappade fiskar så när den väl kom upp satt den riktigt fint. Måste jag välja någon fisk får det nog ändå bli bonus-fångst-färnan.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed