f

2010-01-08

Årssummering 2009 juli till september.

Juli
I början av juli var det dags igen för en stenhård artsatsning. Arten var grässnultra och platsen var spikad. Jag vet att det finns grässnultra där men det är inte den enda läppfisken som gillar stället.
Platsen är fullkomligt späckad av allehanda läppfisk så jag hade sett framför mig timmar och timmar av fiske med stensnultror som hann först till betet. Riktigt så illa blev det inte men jag hann gå igenom nästan hela läppfiskfamiljen med blågylta, berggylta, stensnultra och skärsnultra innan grässnultran tog. Art nr 46 var fixad.

Det blev även fler stubbfisken där sandstubben fortsatte lysa med sin frånvaro.

Nästa satsning i månaden blev efter lax i Ätran. Efter någon timmas fiske utan lax satt jag faktiskt och tänkte att det var konstigt att man aldrig fick någon färna som bonusfisk under detta fiske (mete med räka). Några minuter senare hugger en liten fisk som visar sig bli art nummer 47, alltså just en färna.

I slutet av juli blev det även lite braxenfiske.

Hela den turen blev ett stort misslyckande fotomässigt, bilden ovan är bara ett exempel på mindre bra kort. Fiskemässigt blev det en del braxar men inga stora.

Augusti


Det första fisket blev den årliga gösturen till dalsand som resulterade i två gösar, den på bilden på 1,75 och en till.

I början av Augusti var i princip sommarens enda lugna dagar utan vind. Fiskade tyvärr inte tillräckligt mycket på havet känner jag i så här i efterhand men det blev i alla fall en tur utanför Vinga som gav mycket men smått. Fjärsing, makrill, torsk och sandskädda har jag för mig.

Efter en dryg månad utan ny art blev jag rastlös och brände mitt säkraste kort, ett tips på elritsa jag fått. Det visade sig vara ett kanontips och art nr 48 kunde fångas utan problem.

Nöjd med att nått årsmålet på 5 nya arter började jag fiska multe. Jösses vilket fiske det var. Har aldrig varit med om så hugg/ätvilliga multar. Två tappad multar blev det innan jag fick ordning på taktiken och kunde landa en mindre multe på 2,3 kilo.

Kommer inte glömma den feta multen som stog och tuggade på mitt krokbete när jag hade slappnat av. Den skall upp nästa år.

Resten av månaden fylldes av mer eller mindre chansartade artsatsningar på bland annat piggvar och tobis som inte resulterade i någon ny art. Även en ny resa till Ätran efter lax blev det. Hade stått flera timmar utan några känningar när det kommer ner en snubbe och krokar en lax direkt. Den steg dock av efter några sekunder.

September
Månaden innehåll någon kustfisketur och en torsk fångad på blomma. Det blev även några försök på gräskarp och piggvar som misslyckades.

Senare samma månad gjorde jag även ett nytt försök på paddtorsk. Mycket fisk blev det men av fel sort.

Det blev även ett totalt misslyckat försök på tejstefisk som ödelades av krabbor innan äntligen sandstubben kom upp. Stället jag försökte på tejstefisk på kändes nämligen väldigt hett för sandstubb så det blev snart mer fiske där. Art nr 49 var fixad.

Del 4 med oktober - december kommer senare.

Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed