f

2011-01-01

Januari

En fantastisk månad som började med tidig is på Gullmarn. Det var tänkt att jag och Marran skulle fiska tillsammans med ett gäng från Isola bland annat. Pga en snöstorm med avstängd motorväg söderut så blev det bara jag och Marran som åkte upp. Fruktansvärd kall fisketur men riktigt roligt.

Vi började med att fiska lite sill och vitling men fick även varsin vitlinglyra vilket var en ny art för oss båda. Vi bytte sedan plats och fiskade lite mer vid bergen där jag fick en ny till art, knot. Sedan började ett riktigt häftigt fiske efter läppfisk där jag fick en fin berggylta på 1,44 kilo. Vi hade hoppats på paddtorsk men den arten uteblev vid det tillfället.

Efter detta körde jag lite efter nors något jag skulle fortsätta med hela vintern utan att lyckas innan det blev dags för nästa tur till Gullmarn. Den här gången var det en stenhård satsning på paddtorsk som gällde, fisket var ruskigt segt med endast ett fåtal fiskar fångade men en av dessa var en paddtorsk som var årets tredje nya art, redan i januari.

I januari blev det även någon tur efter sik och också efter sill. Inga superfiskar fångade vid dessa tillfällen men kul fiske.



Februari

I februari var det framförallt satsningar efter siklöja och nors som fortsatte. Nu med hjälp av ett portabelt ekolod. Trots en del fisk på lodet blev det inga av dessa arter. Däremot fortsatte sik- och sillfisket att vara bra.



Mars

Isen låg ju kvar även i mars vilket innebar nya fisken på isarna. Jag började med en ny tur till Gullmarn, den här gången med siktet inställt på framförallt randig sjökock. Jag hade fått tips på ett ställe där flera hade fångats men någon randig sjökock blev det inte. Däremot rötsimpa, snultror, berggylta och småtorsk

Fisket efter siklöja och nors fortsatte utan att ge något. Däremot hade jag ett helt ok abborrfiske från isen även om det inte blev några jättar.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed