f

2011-01-05

Antal fångade nya arter
6 (vitlinglyra, knot, paddtorsk, asp, piggvar, sandkrypare)

Antal fiskepass 2010
103

Antal fångade arter totalt 2010
33 (en mindre än 2009)

Dessa var (i kronologisk ordning)
1. Vitling
2. Sill
3. Vitlinglyra
4. Knot
5. Berggylta
6. Glyskolja
7. Stensnultra
8. Sandskädda
9. Abborre
10. Gers
11. Paddtorsk
12. Sik
13. Rötsimpa
14. Torsk
15. Mört
16. Öring (havsöring)
17. Asp (ny!)
18. Svart smörbult
19. Näbbgädda
20. Blågylta
21. Storspigg
22. Tångspigg
23. Sutare
24. Karp
25. Björkna
26. Ruda
27. Makrill
28. Tjockläppad multe
29. Skrubbskädda
30. Piggvar
31. Skärsnultra
32. Sandkrypare
33. Sandstubb

Nya personbästan
Förutom de helt nya arterna som givetvis automatiskt blir nya pb så är detta årets höjningar jag har noterat. Det kan vara flera men det är inte alltid jag väger vissa nya förmodade pb'n som fortfarande är väldigt små exemplar för sin art.

Abborre 625 g -> 710 g
Berggylta 395 g -> 1440 g
Rötsimpa 145 g -> 360 g
Sill 231 g -> 250 g
Vitling 50 g -> 230 g

Största fisken
Asp 4.0 kilo

Minsta fisken
Troligtvis någon liten lerstubb eller svart smörbultsyngel.

Konstigaste fångsten
Havsöring på bröd under multefiske. Ögonen ser att det är en öring men hjärnan kopplar inte riktigt att det inte är multe.

Mest oväntade fångsten
Det var nog ändå vitlinglyran, se nedan.

Mest uppskattade fångsterna topp 3
3. Vitlinglyran
Den här arten hade jag inte ens koll på att det var troligt att fånga. Jag hade fått för mig den höll sig mycket längre ut och på djupare vatten. Väldigt kul överraskning när jag fick den tidigt på året från Gullmarns is.

2. Piggvar
För det första är det en drömart för det andra var det sättet den fångades på. I början var ju fisket fruktansvärt bra och Kjell fick fyra piggvarar på förmiddagen medan det inte hände mycket på mina spön och sedan dog det ut helt även för Kjell. Jag trodde att huggperioden var över för dagen när det äntligen nappade på mitt spö.

1. Sandkrypare
Efter att ha åkt 25 mil enkel väg för den här arten började jag fiska och trodde det som vanligt skulle bli hur enkelt som helst. Efter några timmar hade det bara nappat någon mört och abborre, jag trodde jag var på fel ställe då jag inte kände igen mig på bilderna. Till slut högg rätt art och det var riktigt gött mos då dom 25 milen hem inte hade blivit särskillt kul annars.

Största besvikelsen
Sammanfattningsvis lyckades de flesta artsatsningar förutom bonitofisket. Lite synd att jag aldrig fick någon, jag är tveksam man får någon mer chans på den här arten. Dessutom riktigt jobbigt att sitta på jobbet och få rapporter om massa fångade pelamider.

Sist och minst. Landskampen mot "Åsmund den Store" förlorades. 33-45 blev det, barneskirenn tyvärr.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed