f

2011-01-09

Då var det dags att sätta 2011 års artmål. Det blir inte enklare och enklare direkt att fånga nya arter men det finns några stycken kvar som inte borde bli allt för svåra. Jag delar in det i 4 kategorier: sötvatten, mikrofisk, havsfiske och kustfiske och listar några mer eller mindre troliga arter per kategori.

Sötvatten - 2 fångade arter

Guldfisk, här tror jag att jag har minst tre klockrena ställen för. Nackdelen är att det är en bit att åka till alla dessa. Ett av ställena ligger på Öland och ett annat i Skåne. Frågan är också hur bestånden kommer klara vintern. Detta är en sån skön backup-art som man egentligen borde bara kunna åka och bocka av om andra arter skulle trilskas.

Vimma här har jag en del planer. Jag försökte förra året men det gav inget.

Lax, brukar bli någon tur efter lax varje år, bland annat till Ätran, och till slut kommer den sitta.

Röding, tror inte man behöver åka så långt som jag först trodde för att få den här arten. Har kollat upp några ställen inom 30 mil som jag hoppas kunna besöka under vintern om det blir bra isar. Ett problem med det är att det i vissa av dessa vatten är odlad fisk och inte nödvändigtvis rena rödingar. Läste om att det planeras att sättas in hybrider.

Faren har jag lite vaga uppslag för i Nossan men det blir inte lätt.

Stäm har jag fått en del tips för, testade två ställen förra året men utan resultat. Det går garanterat att få en på dessa ställen om man nöter lite. Har ett ställe kvar som jag inte testat också.

Gräskarp, har en del väldigt lösa uppslag men med lite flyt så kanske man kan hitta ett bättre vatten.

Två av dessa arter borde jag kunna bocka av tycker jag.


Mikrofisk - 1 fångad art

Nors kan inte vara särskillt svårt att få, särskillt om man kollar lite filmer på nätet med folk från Kanada som fiskar nors från isen, ändå har jag misslyckats ett stort antal gånger nu under 2010. Har dock inte gett upp hoppet.

Småspigg skall vara enkel bara man hittar ett bra vatten, gärna i närheten. Annars verkar dom vara mycket vanligare på ostkusten. Jag har några vatten i närheten där det skall finnas, har varit och tittat några gånger utan att se någon klockren småspigg.

Grönling har jag lite planer för, har ingen jättekoll på hur lätt det kommer bli dock.

Tobis (kusttobis och tobiskung framförallt) fångas det ju en hel del av. Hade tänkt försöka lite mer på den nu i höst men det blev inga jätteseriösa försök. Fiskade på ett stim i höstas som troligen bestod av ganska små kusttobisar, dom var helt klart intresserade men svårfiskade med tanke på hur små dom var.

Kantnålar så som t ex tångsnälla och större kantnål har jag fiskat en del på utan att få dom intresserade. Tycker fortfarande det borde gå, dom måste ju äta nån gång? Det skrivs att dom bland annat äter fiskyngel vilket borde innebära att det borde vara ganska enkelt att lura en men än så länge har dom inte visat något som helst intresse av mina beten.

Siklöja, den är inte lätt. Kanske gäller att träffa på lite större individer, de få spöfångade siklöjor man hört talas om verkar ha tagits på torrfluga. Jag tror fortfarande att en välplacerad minihäckla i ett stort stim siklöja borde kunna ge utdelning.

Trots svårigheter med den här kategorin hoppas jag kunna fånga en av dessa arter.


Havsfiske - 1,5 fångade arter

Pigghaj, det verkar ha varit ett bra pigghajår även 2010 så bara man kommer ut så borde det gå hyfsat enkelt att få en.

Kolja, mer eller mindre bara att åka och hämta en i Öresund? Gäller bara att komma dit. Alternativet är en bonusfångst i Gullmarn. Det verkar komma upp några små fortfarande, nu under senvintern är den fredad men fångas ofta under vitlingfiske.

Slätvar, inte lätt men med lite flyt i Öresund så.

Mindre kungsfisk, ute vid Fladen verkar det finnas en del. Även uppe vid Måseskär om man kan komma ut där.

Lerskädda, samma som slätvaren, finns nog bra chans att få den i Gullmarn också t ex. Kanske även går från land uppåt Bohuslän, skall vara bra vissa platser runt Lysekil.

Fenknot, inte helt lätt men bästa chansen är väl i Öresund.

(Rygg)strimming pelamid eller bonito, skall bli spännande att se om det kommer in ny fisk för jag tror stimmet som fanns i höstas blev mer eller mindre helt uppfiskat. Kommer dom in igen hoppas jag kunna fånga en.

En och en halv art sätter jag som mål i den här kategorin. Den innehåller trots allt en del enkla arter bara man kan komma ut.


Kustfiske - 0,5 fångade arter

Randig sjökock är en utav dom, Gullmarn är det nog som gäller. Antagligen lättare från båt eller is än från land visserligen.

Oxsimpa, den här borde kunna gå. Frågan är bara var, den verkar vara vanligare både söderut och norrut sett från Göteborg. Det känns lite som det är en sån art som plötsligt sitter på kroken.

Leopardbult kanske egentligen inte borde ligga i kustfiskekategorin. I alla fall om man tänker fiske från land. Däremot borde man ha störst chans att ta den från isen då det ger möjlighet till ett bra precisionsfiske på klippavsatser osv. Det är underligt att man aldrig hör om några krokfångade leopardbultar, det är såpass stora så att kroka dom på relativt vanlig utrustning borde vara vanligare. Det verkar vara en ganska vanlig syn för dykare också.

Bergvar, det fångades en i vintras i Gullmarn. På abborrepimpelgrejer! Det togs även en på torsk/makrillhäckla i Öresund ute på mjukbottnen vilket får räknas som en riktig bonusfångst. Frågan är hur vanliga dom är i Gullmarn, jag tycker dom borde vara hyfsat vanliga med tanke på bottentypen där.


Finns fler arter som man kunde nämna ovan, t ex tejstefisk, klorkca och skarpsill men dom får hamna på bonusfångstlistan. Årets mål blir alltså sammanlagt 5 nya arter.
Categories:

2 kommentarer:

Haze sa...

Mycket trevliga mål Patrik! Det ska bli intressant att följa ;) Ska leta reda på ett bra småspiggsvatten i närheten av Götet åt dig ;)

Patrik sa...

Ett bra småspiggställe hade suttit som en smäck!

Subscribe to RSS Feed