f

2011-01-18

Ni som följt bloggen har säkert inte undgått mina desperata försök att fånga en nors. Jag har testat från isen med ekolod och häckla, mormyska och vertikalpirk både för sig och i kombinationer. Jag har haft maggot som agn men även fiskat utan agn. Jag fiskat i samband med norsleken med flötmete och under själva norsleken med frilina när stim simmat förbi. Jag har testat mörkerfiske och fiske under dagtid. Inget av detta har lyckats.

Nu har jag fått lite tips från Team BigFish-Henrik som fiskat riktat för att fånga en nors. Han berättade bland annat att han körde med två spön, ett med häckla och ett med paternostertackel och räkbitar. På räkspöt nappade det oavbrutet medan häcklan som fiskades på samma djup inte genererade några napp. Vid en annan fisketur körde han med maggot och det gav en hel del nors.

Vad tyder då detta på? Det måste ju helt enkelt vara att, trots ekon på ekolodet, jag inte fiskat på norsstim. Stimmen jag sett på ekolodet kan lika gärna vara andra arter. Sist jag var ute fiskade jag mest där det var runt 15 meter djupt. Jag såg jag enstaka ekon som strök precis över botten - det kan ju ha varit vad som helst. Jag såg stim som drog förbi 1-2 meter ovan botten - abborre? Jag såg enstaka fiskar som simmade förbi på halvdistans - gädda, gös, abborre? Ekona av störst intresse som jag fiskade mest på gick 4-5 meter från isen - det kanske var siklöja?

Hur som helst har jag inte gett upp. Frågan är hur jag skall lägga upp taktiken nästa gång. Klart är att jag kommer meta med räkbitar eller maggot som agn och troligen lyspärlor eller liknande på tacklet. Frågan är om man skall springa runt och leta upp stim eller vänta ut norsen på samma ställe? Skall man fiska under dagsljus eller i mörker? Skall jag försöka fiska grundare?

Kanske blir det t om en tur upp till Vänern efter nors, det går garanterat att få en i mer näraliggande sjöar men där uppe finns det ju andra roliga arter man kan fiska efter samtidigt. Försöka sig på lite hornsimpafiske i samband med norsfisket kanske? Rödingfiske? Finns en del sjöar med röding i dessa trakter man kan fiska i om man skulle få en nors tidigt.
Categories:

4 kommentarer:

Benny sa...

Har du inte funderat på det där med lampa på isen som du hade i nån länk tidigare? Eller var det inte nors han fiskade?

Patrik sa...

Jo har funderat på det men har ingen lampa. Testade med en stark ficklampa i några minuter sist men det gav inget.

painkiller sa...

När jag lyfter pimpeln nån meter över botten får jag nors på piumpel.. vanlig aborreverrtikalpirk med maggot.. håller väldigt stilla när det börjar nfsa...

Patrik sa...

Har testat lite överallt i vattennivåerna, var i landet fiskar du nånstans?

Subscribe to RSS Feed