f

2011-01-03

Juli
En månad som innehöll en del makrillfångster och en tur till Dalsland efter gös som inte gav mig någon fisk alls. Kompisen som var med fick några gäddor och en gös.


Årets första multe siktades också några dagar in i Juli. En vecka senare såg jag några multar på ett ställe jag brukar fiska på. Åkte snabbt och hämtade fiskegrejor och skaffade agn och efter en episk fight mellan mig och multen kom det upp en fin fisk på 3750g vilket var ett tangerat PB.

Det blev även en tur ner till Halland med fiske efter lax i ätran och senare samma dag en tejstefisksatsning i Halmstad. Braxenfiske hanns det med också men inga fångster att tala om på dessa turer.



Augusti

En grym månad som gick i piggvarens tecken. Första fisketuren i månaden gick till mitt lokala piggvarställe som jag fått tips om via hummerfiskare som fått bra med piggvar där i sina garn. Som så många gånger innan gav det ingen piggvar den här gången heller.

Nästa fiske lades i Gullmarn, det blev ett kul fiske med många arter och ett nytt personbästa på rötsimpa till mig - 360 gram. Efter detta blev det en ny tur efter piggvar, den här gången från land. Stället kändes väldigt intressant men det var svårtfiskat med spridda ålgräsklungor på bottnen. Näbbgädda och havsöring var på mina sillstrimlor men inget annat.

Några blankpass efter multe blev det också innan piggvaren äntligen skulle fångas. Jag blev guidad till en plats som skulle vara hyfsad för piggvar, och det kan man lugnt säga den var. Sex piggvarar på en tur blev det, jag fick en av dom och inklusive påsen den vägdes i vägde den 1 kilo. Precis under regvikt alltså. Årets femte nya art!

Nästa fångade fisk blev en havsöring tagen på bröd under multefiske. Jag körde även en del mete i kombination med gräskarp-spaning. Några små sutare blev resultatet av det. Några gräskarpar visade sig aldrig, högst troligen pga att jag spanade i helt fel sjö.

Nästa projekt blev operation tånglake. Tånglake är en art jag fångat men saknar foto på. Tånglakar fanns det gott om men även ännu fler stensnultror som förstörde allt fiske. Tobisstim simmade förbi också och dom gjorde utfall mot mina små häcklor men ingen krokades.



September


I september blev det ytterligare ett fiske efter tånglake som misslyckades. En annan riktigt misslyckad tur var efter lax med massa bortkastade beten och fullt med vatten i ån.

Jag startade även fisket efter skrubbskädda tidigare i år än andra höstar. Det gav någon skrubbskädda men under den detta fiske hade jag även på en riktigt grov havsöring. Jag såg den först när den simmade efter en tappad skrubbskädda på runt halvkilot ner till botten. Den var riktigt grov och kompakt och såg mer ut som en tegelsten än en slank västkustöring och efter en stund högg den min bottenmetade räka men gick tyvärr loss.
Månadens höjdare var dock sandkryparen. Efter ett kanontips från Hasse (tack igen!) hoppade jag in i bilen och körde 25 mil enkel sträcka. Väl framme blev det bara mört och abborre till en början. Jag flyttade mig till en annan plats men det gav heller inget så jag började fundera om jag fiskade på rätt sätt och kom fram till att jag borde ändra tacklet så jag fiskade mer nere på botten. Efter den här ändringen började det komma upp lite mer fisk och till slut fick jag en sandkrypare. Det var riktigt skönt särskillt efter att ha åkt så långt. Årets sjätte nya art var klar.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed