f

2011-01-15


Velade länge om vad jag skulle fiska idag men till slut bestämde jag mig för Gullmarn. Jag började med att fiska ute på mjukbottnen vilket genererade två napp på en timma. Platsbyte mer in mot bergen och där blev det ett ytterst försiktigt napp för att sedan länge vara helt dött.

Jag började allvarligt bli rädd för att jag skulle blanka, hur lyckas man med det på Gullmarn med två spön och pillemete? Till slut kom ett ordentligt hugg och jag kunde kroka en berggylta (woho! årets första fisk), nästan direkt efter högg det en paddtorsk innan det dog ut igen. Varken paddtorsken eller gyltan var storleksmässigt något att hänga i julgranen.

Ut på mjukbotten igen och där det fortfarande var lika stilla. Efter 5 timmars fiske hade jag alltså haft ca 5 fiskkänningar och började packa ihop när det verkade komma en liten huggperiod. Tre vitlingar kom snabbt upp och sen dog det ut igen och jag begav mig hemåt.

Riktigt segt idag för mig alltså. Hörde dock att Kolbeck varit ute och fått torsk på 2,5 kilo. Annars rapporteras det om att det även var segt fiske efter sik trots att det tidvis fångades en del, bland annat en fin pjäs på bortåt kilot samt en oidentifierad jätte som inte kom upp ur hålet.

Det låg även ett intressant mail om norstips i mailboxen när jag kom hem. Kommer nog skriva lite om mina norsfunderingar vid ett senare tillfälle, det börjar klarna nu.

3 kommentarer:

Haze sa...

Paddtorsk! En drömfisk ;)

6Tant sa...

Det var visst någon som fått pigghaj på isen vid Björkö. Skall du inte passa på innan den blir olaglig att fiska?

Patrik sa...

Hmm jo det borde man. Du vet inte om det bara var en pigghaj? Det fångades ju en riktigt fin kolja där förra året också så det verkar ju vara en del fisk som följer in med sillen.

Subscribe to RSS Feed