f

2011-07-16


Det var inte tänkt att bli något fiske idag egentligen, men det blev det ändå och på köpet en multe som krävde en del kreativitet för att fångas. Jag var ute och hälsade på mina föräldrar men jag och farsan tog en multerektur och farsan upptäckte en multe precis inne vid land. Vi stod och kikade en stund och det var ett stim på 5-8 fiskar som simmade runt. Mäskade lite med en torr gammal limpa och det tog inte lång tid förrän en multe började äta. Jag kastade då ut en näve med bröd ca 5 meter bort och då gjorde multen något jag aldrig sett, den satte full fart mot brödet och mölade i sig verkligen. Det var som en hund som skulle apporteram, riktigt häftigt att se.

Nu var det ju helt klart läge att fiska men ett problem var ju att egentligen inte hade några fiskegrejer med mig, bara ett gammalt flugspö och en flugask som låg i bilen. Jag sprang bort och hämtade det, hittade en halvrostig krok och kapade nedre delen av flugtafsen. Sedan började ett mer eller mindre helvete, det mesta som kunde gå fel gick fel. I första utkastet landar jag rakt över en multe jag inte sett som givetvis får panik och försvinner, nu trodde jag det var kört och att dom inte skulle komma tillbaka.

Efter ett tiotal minuter är det dock fisk inne igen som äter, den går från brödbit till brödbit och plockar i ytan, givetvis lyckas jag trassla till linan något helt otroligt och det tar säkert några minuter att få ordning på det. När jag väl har en brödbit ute (inte helt lätt att kasta med flugspö och riktigt torrt gammalt bröd) så väljer multarna givetvis de andra brödbitarna än krokbetet.

Vid ett annat tillfälle fastnar jag med den lösa fluglinan i en sten och linan går av, jag märker inte det och kastar ut men multen är inte intresserad av brödet ända tills jag upptäcker att linan är av vid rullen och börjar dra in den lösa delen, brödet ramlar av och multen kommer och plockar den direkt. Otroligt frustrerande fiske. Multarna var kanske 3-5 meter ut och att se dom komma med öppen mun mot brödbiten för att i sista millisekunden rygga tillbaka tär på nerverna.

Efter ett tag tog brödet slut men fick tag i några gamla kanelbullar som fick duga, multarna verkade gilla dom också och till slut så var det en multe som tog krokbetet ordentligt, mothugg och fast fisk. Med ett mjukt flugspö i klass 5-6 och en nylontafs från den tidiga delen av 1700-talet var det inte jättemycket att sätta emot multen som trots allt var hyfsat lugn, den gick mest och stångades fram och tillbaka. Efter 10 minuter lyckades jag få in den till kanten och kunde plocka upp den. Riktigt härligt!

Eftersom jag inte hade några riktiga fiskegrejer med mig hade jag inte heller någon våg men jag mätte den mot spöt och den var 61 cm och i bra kondition vilket borde innebära en vikt på ca 3 kilo.

Givetvis fick den simma tillbaka, slå ihjäl en sån här fantastisk fisk som troligen är ca 20 år gammal, bara för man inte har en våg med sig är inte riktigt min grej, särskilt inte när det inte var något nytt personbästa.

Kul att hela familjen fick se fisket och hur frustrerande multefiske kan vara. 5 minuter av fighten finns på film också, tyvärr så hackar filmen av någon anledning men skall se om jag kan klippa ut några fungerande delar av den och lägga upp vid något tillfälle.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed