f

2013-07-05

Igår var det dags för en ny artjakt. Jag och Kjell hade pratat massa om en tur på Gullmarn men vi hade inte riktigt lagt upp planen på exakt hur och vad vi skulle fiska efter. 

Mr 76-arter i full fart med att håva en fin gylta
Efter lite dividerande kom vi fram till att vi skulle göra en kombinerad satsning efter lerskädda och klorocka. Driften var perfekt och vi hoppades på att om vi skulle driva förbi en klorocka skulle den hinna ikapp och plocka betet. Det blev dock varken någon klorocka eller lerskädda på detta utan enbart vitling och makrill.

Det blåste lite kyligt och vi bestämde oss för att istället göra ett ordentligt försök på bergskädda på stället där det svenska rekordet är fångat (tror jag). Vi ankrade upp perfekt och började fiska. Direkt märkte vi att gyltorna var hemma.

En berggylta till mig på runt halvkilot kanske

Det nappade stundtals bra och Kjell fick en fin på exakt kilot.

Berggylta
Berggyltorna varvades av blågylta och framförallt torsk.


Den här torsken är nog faktiskt pinsamt nog PB för mig och fick finna sig att bli vägd (till 1,7 kg) och fotad innan den fick simma tillbaka. Hugget var brutalt och jag trodde jag hade fått på en rejäl berggylta.

Torsken är fredad i Gullmarn och skall givetvis återutsättas
Sedan började det bli ännu mer intressant. Vi hade tydligen flyttat oss lite från gylta- och torskbottnarna och kom nu in på plattfiskbotten. Skulle bergskäddan komma här kanske?

Rödspätta är alltid trevligt att få som omväxling till sandskädda och skrubbskädda
Nix. Ingen bergskädda den här gången heller. Skrubbskädda, sandskädda och rödspätta blev det.

Nästa fisk var väl dagens fångst. Jag tror att bleka är den sista arten ja saknar foto på. Jag har bara fångat någon enstaka innan så därför var det otroligt kul att fightas med dagens andra personbästa och glädjande nog dagens tredje fisk över kilot.
Bleka på 1,17 kg

Även blekorna är fredade och skall återutsättas.
Det är otroligt roligt med lite positiva signaler från havet nu. Det kryllar av piggvar tack vare garnförbud, medelvikten på torsken i Gullmarn blir tyngre och tyngre för varje år och det verkar som det finns en hel del "stor" bleka i Gullmarn. Ge det några år till så tror jag Gullmarn kan bli ännu mer intressant att fiska i.

Vi bestämde oss för att avsluta dagen med ett till försök efter klorocka. Den här gången ankrade vi upp och körde en kombinerad satsning på klorocka och makrill med chans på bonus-staksill. Det blev varken rocka eller någon sorts sill. Makrill fanns det och torsk, rötsimpa och vitling blev det på botten.

Sammanlagt fick vi följande arter:
Torsk, vitling, rötsimpa, skrubbskädda, sandskädda, rödspätta, berggylta, blågylta, stensnultra, glyskolja, bleka och makrill. 

Trevligt fiske med flera roliga fångster, Gullmarn levererar ofta!

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed