f

2015-05-26

6. Kanadaröding (Salvelinus namaycush)
Kandaröding kan jag inte tänka mig finns i närheten. Nä här är det upp till Norrland som gäller. Hyra båt och trolla runt i Landösjön i Juni? Något år får det bli en sån satsning, säkert flera av ni som läser detta som är sugna på att hänga på?

7. Klorocka (Amblyraja radiata)
Klorockan är en art jag hoppas kunna få i Gullmarn. Det har blivit en del försök från isen, både innan och under den allmäna klorockehysterin som var för några år sedan. Jag har även lagt en hel del timmar på att försöka få den från båt utan att lyckas. Det är ändå en art jag räknar till de enklare som är kvar, det borde bara vara att nöta nöta nöta.

8. Lerskädda (Hippoglossoides platessoides)
Öresund eller Gullmarn/Lysekil på traditionellt fiske. Har gjort några försök på Gullmarn men krävs nog mer tid. Känns som en liten lurig art som nån gång plötsligt kommer sitta där på kroken. Det har ju även fångats lerskädda på kikfiske nu i vår, det går säkert att göra om. 

9. Långa (Molva molva)
Långa är väl också en av de enklare jag har kvar att fånga, bara man kommer ut på några vettiga ställen. Hoppas verkligen kunna få chans på att få nån liten långa nu i sommar.

10. Pigghaj (Squalus acanthias)
En till art man inte skall rikta fisket mot. Trots det sker fångster regelbundet bara man är på rätt plats. Jag hoppas på en bonusfångst, kanske under fiske efter långa?

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!
Läst din blogg i flera år nu, alltid kul att komma in här och se ett nytt inlägg!
Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig att identifiera dessa arter då jag själv håller på med en artjakt i light-version.

Jag undrar om detta är en berggylta eller skärsnultra.
http://imgur.com/DQIpIhp

Sen undrar jag om detta är en sandskädda eller skrubbskädda.
http://imgur.com/spqWHJc

Ha det bra, Marcus

Patrik sa...

Hej Marcus,

Det är berggylta (skärsnultran har en svart fläck bakom ögat) och skrubbskädda (sandskäddan har en böj på sidolinjen).

Lycka till med artjakten!
/P

Haze sa...

Grymt intressanta listor! Ska bli kul att se återstående tio :)

Subscribe to RSS Feed