f

2022-07-18

Igår körde jag en riktig nostalgitur. Plockade med mig en limpa bröd och stack mot några klassiska multehamnar. Hade inga förhoppningar på att få se nån men det var värt ett försök. På plats i den första hamnen som brukade vara min absoluta favorit för multefiske så kändes det helt otroligt hett. Kändes verkligen som det skulle dyka upp en när som helst men nix. Såg bara storspigg, näbbgädda och svart smörbult där.

Åkte sedan vidare och kollade några andra "säkra" ställen men nix, inte en multe såklart. Undrar varför dom försvann? Om någon har sett några de senaste åren så får ni gärna kommentera.

Jag åkte istället ut på en annan klassisk fisketur. Ut på en plats där jag lagt massvis av timmar på kustfiske. Några kul arter som kommit upp på platsen är piggvar, fjärsing, blågylta förutom det vanliga. Brukade alltid vara bra skrubbafiske förr där men igår var det helt totalt stendött. Trots vattnet kändes bra utan alger osv så hade jag inte ett napp. Inte ens snultrenapp som man brukade få kämpa med att undvika förr i tiden. Hoppas det bara var tillfälligheter för så dåligt bör fisket inte vara på platsen.

Jag hittade i alla fall två nya fågelarter för året.

117Mindre strandpipare
118Svarthakad buskskvätta

1 kommentarer:

Skarvkufen sa...

2020 så tror jag att jag såg 2 tunnläppade multar i en vik i Gullmarn, tror att de var väldigt ointresserade av att hugga om jag minns rätt men annars så har det varit helt dött med multe.

Subscribe to RSS Feed