f

2023-06-20


Idag blev det ett kort lunchpass. Hade några olika förhoppningar, se tjockläppad multe, hitta kusttobis samt fånga ett nytt Fiskeliganrekord på storspigg.

Några tjockläppade multar syntes inte till, det var ju inte direkt oväntat.

En bråkdel av en sekund så tyckte jag att jag såg en men det visade sig vara en havsöring på säkerligen närmare tre kilo som simmade förbi.
Såg även en mindre öring på ca 1 - 1,5 kilo. Man kanske skulle lägga ett fiskepass på detta stället efter öring även om det inte är någon favoritart.

Kusttobis såg jag inte heller idag men för några veckor sedan var det ett stim på plats men då hade jag inga fiskegrejer med mig.

Förhoppningsvis blir det något försök efter kusttobis i sommar. Jag kommer nog inte köra med häckla utan meta dom med lätt utrustning jag bara kan fixa. Tidigare gånger när jag kört med häckla har jag bara skrämt tobisarna nämligen.

Sista förhoppningen klarade jag inte heller av, en storspigg på över 9 cm. Jag har sett storspigg i den klassen tidigare i sommar men idag såg jag inga så stora. Den största jag fångade mätte in på 7 cm. Totalt blev det 22 storspiggar.

Fick även en svart smörbult som var snabbare än jag hann dra undan betet. Fiskade på en liten plattfisk som nog var en skrubbskädda men den ville inte hugga.

Nästa pass blir kanske efter id med dottern gissar jag? Eller makrill? Vi får se.





Categories:

2 kommentarer:

Andreas sa...

Härlig satsning! Jag såg din post i band och hoppades på en ny post här på bloggen.��
Själv gjorde jag en satsning uppe i Gullmarn när vi ändå firade midsommar där. Nybörjare som jag är blev det flera småförsök med inget annat än stensnultror. Efter tips av en local kunde jag få ytterligare 6 arter på väldigt kort tid!

Patrik sa...

Sju arter på en dag låter som en bra dag!

Subscribe to RSS Feed