f

2011-08-14

Fick ett SMS från Conny som undrade om jag var sugen på att testa hans nya lillbåt i en skogsjö som skulle hysa ett bra abborrbestånd. Givetvis var jag sugen på det, kanske skulle min efterlängtade kiloabborre komma upp.

Efter en hel del slit med att bära båten från bilen till sjön några hundra meter samt elmotor, batteri, ekolod och alla fiskegrejer knuffade vi i båten. Jag hade tacklat upp först och på första kastet satt där en liten abborre - bra start. Fortsättningen var den nästan lika bra, abborrarna högg stundtals som tokar på dom små vobblerna vi trollade runt med. Conny höll på att veva in en av alla abborrar när det plötsligt blev tungt. Gädda frågade jag. Nej det var inget liv, det måste vara en gren sa Conny.

Men visst var det en gädda som klippt abborren. Fråga mig inte vad man ser på bilden men jag tror det är gäddan, kortet togs precis när gäddan släppte abborren.

Nästan direkt efter det hade jag en gädda som tog min vobbler men den steg av efter några sekunder. Vi testade med lite större vobblers men det blev ingen landad gädda idag. Däremot var abborrarna stundtals som tokiga och var på våra stora gäddbeten. Conny lyckades även med konsttycket att ta två samtidigt.

Vi lät båten ligga kvar vid sjön då vi kände den här sjön kan ge mycket mer. Hela sjön luktar verkligen storabborre. Det får bli ett nytt försök, då troligen med mört som bete.
Categories: ,

1 kommentarer:

Haze sa...

haha, go dubblé. Adam har räknat fjällen på sillen nu. Stämde faktiskt mer på skarpsill O.o

Subscribe to RSS Feed