f

2011-08-25

Marran var sugen på att bocka av sjustrålig smörbult och idag efter jobbet blev det ett försök till guidning för arten. Det känns inte som någon guidning var nödvändig idag, dom var väldigt på hugget och Marran fick t om på sina monsterkrokar (hehe) i storlek 26 utan problem.

Jag blev förvånad att det verkade så lätt och tacklade upp för att se om ville hugga på mina grejer också och det ville dom ju, helt annorlunda idag nu betedde dom sig mer som vanlig fisk och jag kunde efter många missade napp landa en liten rackare.

När den sjustråliga smörbulten av avklarad började vi fiska lite efter multe då vi sett några som simmat förbi, bland annat en riktig oxe. Det var dock glest mellan fiskarna och när det började regna så beslutade vi oss för att lägga ner, då får jag syn på en tångspigg (som Marran saknar) och han börjar då, efter en släng av artfrossa, desperat fiska på den med blank multekrok. Givetvis kommer multarna just då fram igen och simmar rakt mot min brödbit som jag rykte loss från kroken, en multe viker av en liten bit framför brödet. Hade dom kommit någon sekund tidigare hade vi varit stilla och då undrar jag om den inte tagit.

3 kommentarer:

Adam sa...

Aha, man blir ju helt galen!
Vet du någon bra butik på nätet som säljer småkrokar omkring storlek 26 och upp? Känner helt plötsligt att jag vill ha mindre krokar, vet inte varför:)

Patrik sa...

Jag fick ju mina 32:or av en artjagande norrman (tack Ståle!).
Jag tyckte Marran sa han köpte sina 26:or på ELGE, dom har ju webshop men vet inte hur väl sortimentet är uppdaterat i den är.

Åsmund Isaksen sa...

http://www.grandesfluefiske.no/bestilling/produkter.htm
Grandes fluefiske. Usikker på om de sender til Sverige. Kroken du er ute etter heter i alle fall Tiemco TMC 518 og finnes i storlek 28, 30 og 32. De er sjukt små...

Subscribe to RSS Feed