f

2011-08-26

Multar var det dåligt med, såg inte någon. Jag blev däremot mer och mer nyfiken på den vakande fisken så jag gick och håvade upp en storspigg som jag agnade med. Det blev några snabba napp på den men inget som ville krokas, ända tills en fågel kommer simmande och dyker en bit från flötet, jag förstår vad som är på väg att hända och försöker få bort spiggen men det är för sent.

Jag vevar försiktigt in fågeln och håvar den. Vad det är för något vet jag inte. Har börjat se dessa fåglar dom senaste 2-3 åren men inte innan dess vad jag kan minnas. Jag har för mig jag kollat upp den här arten innan men har glömt, någon som kan identifiera arten?

Fågeln låg väldigt snällt i håven så jag gick och hämtade peangen och hoppades jag skulle slippa behöva klippa linan. När jag hämtat den skakar fågeln ut kroken och är fri. Den verkar dock trivas helt ok i håven så jag knäpper några foton innan den får simma tillbaka. Den fortsatte simma omkring och jaga i området så den verkar inte ha tagit någon skada.


5 kommentarer:

Marran sa...

He-he, själv har jag bara fått gräsand,fisktärna ,svan, gråtrut,silltrut och havstrut på spö.

Tycker det ser ut som en sillgrissla, men är inte säker. Tydligen rätt ovanlig fångst på västkusten. Grattis!

Adam sa...

Du kan tydligen fånga allt, vad blir det nästa gång - isbjörn! Visst är det en sillgrissla, det var en sån som låg död när du var nere (Kollade upp det när jag kom hem)

Marran: Svan och havstrut känns extremt jobbigt att ha på kroken.

Själv har jag "bara" fått fiskmås och gräsand.

Patrik sa...

Sillgrissla hette dom ja.

Marran, fiskmås fick du väl i Sävelången på nors också när jag var med om jag minns rätt. Den förmodade storöringen hehehe.

Adam, just det. Pingvinen. Kunde inte med att skriva att det var en pingvin jag krokat dock.

Marran sa...

Ja just det, fiskmås har jag fått ett gäng ochså!

Adam, Svanen var ingen rolig historia,fick kapa linan, men den drog ganska bra.

Havstruten är tuff, men går att hantera om man tar ett stadigt tag runt halsen.

Patrik sa...

Ja jäklar, en svan kan inte vara kul. Sillgrisslan var dock hur lugn som helst som sagt. Det var knappt ens den brydde sig när jag lyte den.

Subscribe to RSS Feed