f

2011-08-03

Det sket sig givetvis den här gången också, ingen sjökock. Jag kunde inte skicka några fler rapporter från mobilen efter ett ösregn, mer om det senare.

Vi åkte rakt ut till ett område som är superhett för sjökock, vi skojade lite om att det skulle bli intressant att se hur sjökockskungen Kjell gör när han drar sjökock (det känns som han får ett gäng per fisketur, oavsett var han fiskar). Det tog inte många minuter innan Kjell lyfter in en randig sjökockshona. Jag tror det var första fisken. Sedan fortsätter han och drar två snabba hanar till (en på bilden). Själv sitter jag lyfter in och släpper ut den ena sandskäddan efter den andra. Efter ett tag byter vi plats till ett ställe där Kjell fick tre sjökockar för ett tag sen. Där är det dock oerhört dött så vi kör tillbaka efter en stund och börjar driftfiska. Då kommer the mother of all regnskurar. Med det försämras fisket generellt. Visst blir det några sandskäddor till men alltså ingen sjökock.

Då jag var totalt genomblöt ger vi upp för dagen efter att ha försökt lite makrillfiske (med chans på roliga bonusarter!). Sammantaget var det nog ganska jämt skägg med allmäna fångster på mig och Kjell men jag är inte direkt klokare på hur man fångar en randig sjökock efter den här turen, men kul var det. Aldrig fel att få se den här lömska arten igen i verkligheten.

Det kom upp en del arter som vanligt: sandskädda, vitling, torsk, rötsimpa, rödspätta, sej, skrubbskädda och då randig sjökock.

Sen var det historian om mobiltelefonen. Jag försökte rädda den under regnskuren men lyckades inget vidare, den betedde sig allmänt lömskt när jag startade upp den innan jag körde hem. Eftersom jag var rätt kall efter regnet så tänkte jag att värme kan nog få liv i både mig och mobilen - men dra åt h-e vilken värme det blev. Jag drog på max på kupévärmaren och riktade utblåset mot telefonen. När jag började närma mig Kungälv så insåg jag det började bli svårt att andas då det var något otroligt varmt i bilen. Det måste ha varit en bra bit över 40 grader. När jag ställde in klimatet till automatik och 28 grader tog det ändå säkert 10 minuter innan temperaturen var nådd och fläkten började lugna sig. Det gjorde gott för telefonen som nu verkar fungera som den skall igen.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed