f

2011-08-09

Nyss hemkommen efter en rejält seg biltur från Oskarshamn. Det primära var väl inte fisket men då jag hade en del artplaner på den sidan så passade jag på. Jag vet ännu inte om fisket var en succé eller fiasko.

Igår stack vi ut en sväng till kusten och spanade, såg som sagt en hel del storspigg och en del mindre fiskar som betedde sig helt annorlunda och var färgad på ett helt annat sätt. Efter många om och men lyckades jag som sagt äntligen kroka en men även det var storspigg. Var helt säker på att det var småspigg men tji fick jag.

Idag åkte vi ut och rekade ett stenbrott där det skulle finnas några oidentifierade fiskar, varav några skulle vara några riktiga oxar storleksmässigt sett. Riktigt häftigt ställe men några stora fiskar verkar det inte finnas kvar. Det enda som simmade runt där var mört (såg det ut som).

Vi stack istället vidare för att utforska ett tips på Öland.

Kartlänken jag hade sparat stämde inte, men eftersom jag inte såg något vatten på sattelitbilderna så kollade jag vidare i området innan vi åkte och hittade något som såg ut som en damm längre fram längs vägen. Väl framme så var det mycket riktigt en damm.

Tipset jag fått av en arbetskollega sa att det skulle vara fullt med fisk i dammen. Enligt lokala kännare skall det vara guldfisk. Jag hade sett framför mig tjockt med oranga fiskar i den lilla dammen, därför blev besvikelsen stor när det först verkade helt tomt i dammen. Först efter några minuter såg vi några slöa minifiskar som simmade runt längs botten.

Efter några misslyckade försök så satt där en fisk.

Både jag och fisken såg lika förvånade ut när vi tittade mer noga på varandra. Vad är det? Än så länge tyder det mer på guldfisk än ruda (och då ny art!) - konkav ryggfena och det faktum att dammen "skall" innehålla guldfisk, men jag är inte säker. Hoppas på hjälp från experter i Norge som har bättre rutin på arten. Återkommer när jag vet mer.

Förutom detta så rekade vi både väst- och östsidan av Öland. På västsidan var det tjockt med alger, på östsidan var det tjockt med storspigg men inte något annat liv. På väg hem rekade jag en å där jag sett vak på väg till Oskarshamn men såg ingen fisk idag. Jag hade hoppats lite på bäckröding men det var väl kanske att hoppas på för mycket.

Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed