f

2011-08-12

Igår började jag med idfiske, efter en och en halv timmas mäskande hade inte mycket hänt förutom att några fina multar simmade förbi. Jag gav upp den planen och gick för att bottenmeta ut mot havet istället. Första kastet gav en fjärsing och när jag höll på att kroka av den dök Hasse upp tätt föld av Adam. Vi fortsatte fisket ut mot havet men det gav bara fjärsing och en vitling till mig om jag minns rätt.

När det blev mörkt började vi leta oxsimpor men vinden hade vänt så det var svårt att se något. Vi gick över till andra sidan bassängen istället och där var det en riktigt häftig plats. Till att börja med fångade Adam en tunga, med handen. Underligt nog simmade den runt i ytan. Adam fångade ganska direkt en liten sill vilket resulterade i frenetiska undersökningar om det verkligen var vanlig sill eller skarpsill. Nu när jag tittat på gamla sillfoton är jag rätt säker på det var sill. Jag fick några av dessa sillar också på häckla, en gråsej och vitling. Det var enorma mängder sill och agnade man med hel sill fick man vitling.

I ytan simmade det runt en hel del fjärsing. Det simmade även förbi något jag inte kände igen, en fisk över halvmetern lång som var för grov för att vara ål. Kanske en långa men det som stämmer bäst in på utseendet är nog kummel, men hur troligt är det? Hur som helst ett väldigt intressant ställe, det kan nog dyka upp lite vad som helst där.

Vi avslutade genom att testa en tredje plats. Där såg vi äntligen några simpor, jag fiskade på 3-4 stycken olika men dom var helt ointresserade konstigt nog.

Sammanfattningsvis kanske inte världens bästa fångster men en trevlig fisketur med massa gott tjöt om diverse olika obskyra fiskarter.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed