f

2011-08-10

Efter en hel del undersökningar har jag bestämt mig för att sätta upp gårdagens fisk som guldfisk och då en ny art.

Genom att räkna man fenstrålar och fjäll blev jag inte klokare, allt stämde på både guldfisk och ruda. Det jag har gått efter är den konkava ryggfenan, rudor har rak eller konvex ryggfena. Dammen innehöll förra året klockrena guldfiskar. Fenorna är långa och hela fisken känns annorlunda jämfört med ruda. Jag mailade även över några bilder till en fiskexpert på Naturhistoriska riksmuséet och han var på min linje - "det känns som en icke-ruda", han påtalade även hybriderna från Paviken på Öland som har varit på tapeten den senaste tiden men att dessa fiskar var mer långsträckta.

Det finns, enligt mig, egentligen inget som tyder på ruda men det som var sista droppen var när jag fick se den här bilden:


Det här guldfiskynglet är avkomman av en guldfiskhane som var i princip helt silvrig och med korta fenor och en guldfiskhona som var orangefärgad med längre fenor.


Jag misstänker jag får fler lägen på mer klassiskt färgade guldfiskar i framtiden men trots det är jag tillräckligt säker för att sätta upp den här som årets sjätte nya art och nummer 61 totalt.
Categories: ,

3 kommentarer:

Haze sa...

Stort grattis Patrik! Lutar åt att jag och Adam kan fiska vid piren i morgon. :)

Adam sa...

Grattis! Tycker att det är en helt klockren guldfisk, färgen brukar "komma" i den storleken om man inte har de i akvarium då tenderar den att "komma" lite tidigare!

Patrik sa...

Tackar!

Intressant Adam, jag trodde dom var lite mer färglada redan från starten. Gött att få det bekräftat att så inte är fallet.

Subscribe to RSS Feed