f

2022-04-26

På dagens lunchpromenad blev det inte bara en ny (fågel)art för i år (ängspiplärka) utan även lite tjöt om svart och svartmunnad smörbult med ett gäng forskare från universitetet. Såg lite suspekt fiskande i viken vid jobbet och gick fram och frågade om dom eventuellt inventerade svartmunnad smörbult. Nästan rätt, dom undersökte hur svart och svartmunnad smörbult koexisterar, en fråga jag själv funderat en del på. Verkar som dom funkar i hop då jag ofta fått båda arterna på samma plats, något som även dessa forskare hade insett nu när dom fiskade. Skall bli intressant om dom kommer fram till något.

Förövrigt var det tänkt bli fiske och artsatsning till helgen men nu ser det lite mörkt ut på den fronten, får se om det går att lösa. 

Dessutom blev det två fågelarter till idag så nu börjar jag närma mig 100 för året på riktigt. Var mycket enklare än jag trodde, hade trott jag skulle plocka fisk nr 100 innan men nu får vi se hur det blir med den delen.

84Rödstjärt
85Rödbena
86Ängspiplärka
87Ladusvala
88Lövsångare

2 kommentarer:

enamatorfiskare sa...

Gissar att det var en forskare vid namn Leon som var där. Arterna verkar ju funka bra ihop för jag har också fått blandad kompott på platser där man förväntar sig att den svartmunnade ska dominera.

Patrik sa...

Det är möjligt han hette. Dom var ett gäng. Ja, kul att dom vanliga svarta verkar klarar sig bra.

Subscribe to RSS Feed