f

2022-06-04

Så blev det en tur till Gullmarn med egna båten igen. Målet för dagen för mig var trubblångebarn. Med var Art-Kjell som redan har arten men följde med som moraliskt stöd, guide samtidigt som han hoppades på något annat kul så som rödtunga eller fläckig sjökock eller kanske ett spetslångebarn? Vi mötte upp i Jordfall och satte i båten. 
Första stoppet var strax utanför Jordfall, jag hade lite teorier på att dom kanske inte hunnit ut på så djupt vatten än så vi la oss på ca 40 meters djup och fiskade. Jag fick första fångsten som visade sig vara en rättkrokad havskräfta funderade ett tag på att ta med den men den fick gå tillbaka. Både jag och Art-Kjell hade fisknapp och efter ett tag kunde jag veva upp en liten rödspätta. Knäppte tyvärr varken kort på kräftan eller rödspättan. 

 Efter ett tag då inget hände drog vi vidare och sökte oss lite djupare. Ca 55-60 meter blev det den här gången. Ganska omgående kunde jag veva upp en ny plattfisk nämligen en lerskädda. Kul! Tror det är andra lerskäddan jag fångar nånsin.




Efter det hände inget alls igen. Vi tyckte vi låg på lite för hård botten så vi drog oss vidare rakt över fjorden. Där fick jag igen napp ganska omgående, en liten vitlinglyra.


Inte heller en art jag fångar så ofta så den var ju mycket mer välkommen än vitlingen. 
Roligare än så blir det inte idag. Inga nya arter och Art-Kjell fick faktiskt gå fisklös. 

Det positiva var att allt funkade fint med båten (förutom hemma när jag skulle koppla loss den och glömde ta loss sladden, men som tur var hittade jag ett kopplingsschema och det löste sig).

Det får bli nya tag snart, kanske harr? Kanske brunsnultra? Kanske nytt försök på trubblångebarn?


4 kommentarer:

enamatorfiskare sa...

Både lerskädda och vitlinglyra hade suttit fint till artlistan. Synd att det sket sig men jag tror harren blir din art nr. 100.

Skarvkufen sa...

Vilken krok storlek och vilket bete körde du med, tänkte att det kanske är det är där som skon klämmer.

Patrik sa...

Du får gärna tipsa om krokstorlek och agn!
Jag är desperat. Jag körde med samma grejer som han som fångat tre trubblångebarn, Sir Art-Kjell, dvs 18 och räkflisa. Tror inte har fler än honom har fångat tre trubblångebarn i Sverige :)

Skarvkufen sa...

Testa borstmask. Går att hitta dem bland musslor och tare på sidan av vissa bryggor som till exempel sjuryggs och ringbuksbryggorna i Lysekil. Tror det är mer effektivt än räka för arter på mjukbotten

Subscribe to RSS Feed