f

2022-03-03

Äntligen en lugn kväll. Bestämde mig sent för att göra ett försök på tångringbuk trots jag var förkyld och hade feber. Väl på plats i Lysekil var det kanonförhållanden. Gick runt i några timmar och lyste. Efter ett tag såg jag skymten av något misstänkt, släckte lampan och agnade på men då var den borta. Efter ett tag upptäckte jag ett litet huvud mellan tarebladen, såg ut som en sjurygg så jag började leta vidare.
Nästa fisk var också en sjurygg, en jätteliten på bara nån centimeter. Jag såg även en del tobis, några storspiggar och en stjärtfena som nog tillhörde en torsk.

Efter ett tag fick jag syn på något brunt som låg på ett tareblad, släckte lampan direkt igen för att fixa till agnet. Detta kunde vara ringbuk. Ner med kroken och tände lampan, den högg direkt och jag bommade. Fick flashbacks till det eländiga bergsimpefisket förra året men nu fick jag se lite mer av fisken och det såg mer ut som sjurygg. Efter en stund kom den faktiskt fram igen och ville fortfarande hugga. Nu såg jag det mycket riktigt var en sjurygg.


Kul art ändå även om den inte är ny. Inga tångringbukar igår alltså. Får se om det blir något nytt försök. Otroligt synd att hela februari blåste bort. Nu gissar jag det börjar bli sent på året för dessa.

Det har även blivit några fler fågelarter sedan sist:

53Tofsvippa
54Vitkindad gås
55Trädkrypare

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed