f

2022-08-21

 


På plats nummer sju hittar vi bergsimpa. En art jag länge "sparade" för att ha en enkel kvar.

Så här skrev jag 2009 om arten:

"Bergsimpa, Cottus poecilopus

Borde inte vara så svårt att hitta lokaler för den här fisken med hjälp av elfiskeprotokoll och liknande. Svårigheten att fånga den ligger i att det är en liten nattaktiv fisk. Svårighet 6/10."

Och så här skrev jag 2015 om arten:

Bergsimpa (Cottus poecilopus)
Bergsimpan borde absolut inte bli några problem. Jag och Hasse har en plan som verkar väldigt lovande för arten. Det är en av de arter jag är mest säker på att kunna fånga överhuvud taget.

Samma år gjorde vi ett försök i samband med groplöjefiske. Minns mest att det var väldigt myggigt och inga bergsimpor syntes.

Nästa tur blev på ett ställe som verkade väldigt lovande både till utseendet och vid provfisken men trots en rejäl satsning syntes inga simpor på platsen.

2020 bestämde jag mig för att hämta arten vid en plats där andra hade fått den. Glad i hågen åkte jag dit men hade underskattat fisket och det blev inga simpor. Såg inte en enda där heller. 

2021 så bestämde jag mig för att göra ett ryck på 100 arter. Planen var att snabbt fånga en bergsimpa och sen åka upp och fånga en harr. Tji fick jag.

Jag gjorde fem turer till den lilla bäcken och jag vet inte hur många bergsimpor jag tappade i luften. Helt sjuk oflyt. En gång när jag nästan var framme så gick bilen sönder också så jag fick vända om. Förbannelse! Minns även att jag stod mitt ute i den lilla bäcken vid midnatt och lyste och det kom en gammal tant gående, hon undrade såklart vad jag sysslade med. Vet inte om jag lyckades förklara det.

Under alla dessa fem turer till bäcken tror jag att jag tappade sju bergsimpor i luften. Galet. Till slut satt en hela vägen upp på land och jag kunde vråla ut ett gött mos i natten.

Efter jag fått den så tänkte jag att jag måste kolla om förbannelsen är bruten och det var den ju, fick snabbt en till.

Bergsimpan blev min 99:e art och här är länk till orginalinlägget:

http://artjakten.blogspot.com/2021/09/art-nummer-99-bergsimpa.html

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed