f

2022-08-07

 


Guldfisk är ju en lurig art många icke-artfiskare rynkar på näsan åt. Minns jag rätt hade jag back in the days två uppslag för den här arten. Ett ställe Art-Kjell hade fått på och ett löst rykte en kollega på jobbet tipsade mig om. En liten damm på Öland där det skulle gå tjockt med guldfisk. Året efter åkte jag dit.

En fin liten damm men tjockt med guldfisk var det uppenbart inte. Det var först vid närmare koll vi såg några exemplar simma vid botten och fick några. Sen kom nästa problem att verkligen bekräfta det var guldfisk och inget annat. Jag var i kontakt med fiskexperter på Naturhistoriska Riksmuseet som höll med om att det var guldfisk och var väldigt intresserade av att provfiska i denna pöl. Allt detta tillsammans, från tipset till att åka så långt för att få arten gör det till en av mina mest betydelsefulla arter och min art #61

Länk till orginalinlägg:
http://artjakten.blogspot.com/2011/08/ostkustfiske.html

http://artjakten.blogspot.com/2011/08/art-nr-61-guldfisk.html

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed