f

2015-01-14


När jag började med bloggen började jag även sätta dessa årsmål och det visar ju faktiskt sig det är ganska ofta jag överträffar målen. Sätter jag dom för lågt?

årmålfångade
200859
200956
201066
201156
201275
201345
201457

Så här sätter jag upp målen för 2015.

Sötvatten - 0 fångad art

Fiske efter mer traditionella sötvattensarter.

Harr
Inga planer på harrfiske det här året. Det skulle vara om jag gör något nytt försök i Vättern isåfall. 


Kanadaröding
Inget planerat här heller.

Tror det blir svårt att få någon ny i den här kategorin, det finns inte så många kvar helt enkelt.  I princip dom ovan bara och någon tur norröver är inte planerad. Det skulle vara harr i Vättern då men jag får se om det blir mer försök där i år. Kan inte förvänta mig några fångster från den här kategorin.


Mikrofisk - 2 fångade arter

Fiske efter våra minsta arter både i söt- och saltvatten.

Tejstefisk
Förra året trodde jag mycket på mitt nya tejstefiskställe men fiskeförsöken förstördes av stensnultror som hela tiden var på agnet. Om jag kan lista ut något sätt att slippa dom så kanske det kan bli mer försök på den här platsen. Nattfiske är ju det logiska att försöka men jag tror det kan vara svårt.

Nors
Ni som följt bloggen ett tag vet hur mycket jag kämpat med nors. Ni som inte följt bloggen kan läsa om alla försök (27 riktade fisketurer and counting) genom att klicka här: http://www.artjakten.se/search/label/nors
Hasse fick en förra året när jag var med, det jobbiga är att vi inte är säkra på om det var världens råflyt att den simmade förbi med öppen mun eller om verkligen en nors som simmar förbi då och då blir sugen på att hugga. Jag antar jag helt enkelt får boka upp kvällarna vid norsleken och ställa mig där och nöta med häcklan.

Bergsimpa
Det finns vatten där den kan fångas, relativt enkelt? Får se om det blir någon tur dit i år. 

Tobis (kusttobis och tobiskung framförallt)
Jag drar mig från att fiska efter tobis eftersom det inte lockar jättemycket att stå och nöta en höstdag med en häckla. I år har jag dock en lite mer specifik plan och hoppas komma ut på minst en tur i september efter framförallt tobiskung. Det här är en av arterna jag tror mest på för året.

Större havsnål
Marran plockar den här arten så som andra plockar mört. Själv har jag har inte sett nån större havsnål 20 år. När jag får syn på en hoppas jag att jag har rätt utrustning och agn med mig.

Tångsnälla
Gäller "bara" att hitta på några bitvilliga tångsnällor och nöta på med pungräka som agn. Kanske lättare på ostkusten än här på västkusten? 

Siklöja
Om norsen blev så här svår vågar jag knappt tänka på siklöjan. Marran har försökt med häckla över gedigna stim med arten utan framgång vilket gör att det känns i princip hopplöst att ta den på det sättet. Jag tror istället på en liten liten torrfluga en lugn sommarkväll. Sen har jag hört så många säga att det går att ta den på flytbröd nu så att jag börjar tro på det, jag tycker det annars låter konstigt att siklöjan skulle ta på det och att de förmodade siklöjorna var vanliga löjor.

Jag sätter två arter som mål för kategorin.

Havsfiske - 1 fångad art

Fiske längre ut på havet båt.

Pigghaj
Pigghajen är nu totalfredad men med tanke på de senaste årens ganska bra fångster är det väl inte omöjligt att den kommer som en bonusfångst under annat fiske. Jag skulle inte bli ledsen för det i alla fall.

Lerskädda
Också en sån där nötningsart. Jag kan inte säga att jag har några klockrena platser för arten även om det fångas en del i Gullmarn då och då.

Klorocka
Det blev några försök förra vintern, kommer det is i år också blir det nya försök. Dom finns där ute. Blir det inte från isen blir det förhoppningsvis från båt.

Knaggrocka
Jag fick lite tips på den här arten. Det blir ganska svårt att genomföra men lyckas man bara komma ut så lät det som det skulle vara långt från omöjligt att få en. 

Långa
En liten långa borde väl inte vara så svårt?

Bonito
Kanske kommer det komma in ett nytt stort stim till kusten och stanna vid Ringhals?

Skarpsill
En välplacerad häckla i ett skarpsillstim borde väl inte vara så svårt att få till någon gång. Det fångas lite överallt, det är ju ingen ovanlig fisk. Gullmarn är ett av mina säkraste kort för den här arten.

Staksill

Jag och Art-Kjell brukar fiska i Gullmarn på hösten efter diverse arter. Ibland lägger vi oss på något ställe där det finns makrill och kombinerar makrillfiske med hopp om staksill med annat fiske. Det fångas ju en del staksill på makrillplatser och med en stor portion tur skulle man kunna få en.

Alltid en lite lurig kategori detta. Jag sätter en art som mål.

Kustfiske - 2 fångade arter

Fiske nära kusten från båt och land samt vadarfiske.

Bergvar
Nu har det kommit upp några bergvarar från Gullmarn, med en massa nötning eller en massa tur bör det gå antingen från båt eller från isen.

Tungevar
Hasse och Adam och co har knäckt arten hävdar jag. Jag försöker ofta ha ett spö ute efter tungevar när jag fiskar på något hett ställe. Förhoppningsvis sitter den där någon gång.

Spetsstjärtad smörbult
Adams drömfångst av arten några år tillbaka visar att dom går att fånga. Jag brukar ofta ha en liten liten extrakrok t ex under rockafiske som är riktad mot arter som den här. Ännu har det inte givit resultat men Adams fångst visar att det bara borde vara en tidsfråga. Ingen art jag förväntar mig att fånga men den får vara med här.

Hornsimpa
Jag har en plan för den här arten. Om det blir is och jag på något sätt får reda på att isen är okej och om jag då kommer iväg så finns det en hyfsad chans. Hade varit en riktigt riktigt häftig fångst.

Femtömmad skärlånga
"Mörkerfiske under de kalla månaderna är det som gäller. Blir troligen några försök efter den här framöver." Så skrev jag förra året och jag låter det stå kvar. Arten är mer eller mindre knäckt och år 2015 är det år jag hoppas fånga min första på.

Skäggsimpa

Även detta är en art jag tror mycket på det här året. Jag stötte på en förra året och jag har svårt att se att jag kan hålla mig från att göra fler försök att fånga en i år. 

Slätvar
Jag tror inte längre på att fånga den här från båt. Visst det går säkert men det känns svårt. Man stöter ju ändå på en del slätvar när man är ute och vadar så jag tänker försöka fånga min på vadfiske. Problemet är att de slätvarar jag stött på verkar väldigt huggovilliga. Norrmännen däremot fångar en del på skarpsill som agn, kanske är en agnfråga alltså.

Med tanke på vad som dök upp på folks artlistor 2014 känns det mer troligt än otroligt att det kommer dyka upp nya oväntade arter för oss artfiskare att fiska på. Målet får därför bli två fångade arter i den här kategori.

Totalt blir målet alltså 5 nya arter i år. Det känn som ett osäkert år i år. Vissa arter tror jag verkligen på; bergsimpa, femtömmad skärlånga och skäggsimpa. Resten känns mycket mer osäkra. Sen finns också känslan där att det kommer dyka upp ett gäng nya drömarter i år också. 
Förra året skrev jag att jag undrar när det kommer bli så svårt att man får sätta 1-2 nya arter per år som mål. Jag undrar fortfarande det, vi är inte riktigt där ännu tror jag. Häng med på ett nytt förhoppningsvis spännande och givande artfiskeår!
Categories:

5 kommentarer:

Haze sa...

Fasen vad taggad jag blir!! Själv är målet 5 nya arter.

Om jag måste (och jag känner mig tvungen efter din fina lista) så gissar jag på följande fem:

Tjockläppad multe - Om den existerar?
Paddtorsk - Drömart! Kommer att lägga riktade satsningar :)
Mulle - Mull mulle mulle... MULLE!
Skäggsimpa - Har aldrig sett någon men jag vet vart dom bor!
Junkergirella - Outsidern!! Ingen har fångat den någonsin i Sverige :)

Adam sa...

Vilken nervkittlande läsning! :-)
Bäst för dig att du lyckas med dina mål annars kommer du att ligga bakom mig i 50-klubben när året är slut!!!
Mer säger jag inte.... Moooohhhhaaaaa
>:)

Patrik sa...

Hasse: Paddtorsk kommer du lyckas med. Multen också med bara lite medflyt. Skäggsimpa tror jag också på och kanske även mulle. Junkergirellan... njaaaa, det hade varit för galet!

Adam: usch, vad har du nu på gång?

Robert sa...

Hasse, paddtorsk har jag fångat på mina tre senaste seriösa kustfisketurer. Rätt plats å lite pannben så kommer den upp. Har du rätt plats??

Haze sa...

Robert: Nej jag har inte rätt plats, jag tar gärna emot tips eller ännu hellre en guidning ;) Som vanligt med en fisk jag inte fångat känner jag mig osäker på krokstorlek, bete, tackel etc? Känns som en slumpfisk vid stenskravel och nära till djupt vatten?

Subscribe to RSS Feed